torsdag 14. oktober 2010

Bake knake harde


Fine på benken. Gode for magen.
Dette trenger du til skikkelig fiberknekk:

2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug fin eller grov. Jeg hadde ikke rugmel, så jeg brukte grovbakst.
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli Jeg manglet dette, erstattet det med kruskakli.
1 dl kruskakli
1 dl linfrø. Hadde bare 1/2 dl så erstattet resten med linfrø. 
2 ts salt
7,5 dl vann
Alt blandes i en bolle, og skal stå for å svelle i ca 10 min.
Blandingen kan smøres utover tre brett med bakepapir. Jeg tok derimot frem kakeformene mine, og helte røre oppi. Litt for tynn røre, men morsomt likevel.
Stek i ovnen på 150 grader med varmluft. Da kan alle brettene stå i ovnen samtidig. Etter ca 10 minutter tar du brettene ut, og bruker en pizzarulle til å skjære passe knekkebrød dersom du smurte røra utover. Sett inn igjen og stek i 1 time og 15 min. 
Etter steking får de stå i ovnen en stund med døra åpen. Da blir de harde. Evt avkjøles på benk.


Morsomt med julekakeformer. Litt mindre væske neste gang kanskje. Knask knask. Propp propp. 
I can translate this recipe if you want to try some crisp bread. 

2 kommentarer:

  1. Herlig, Rina! Og garantert populært i Gutta Boys sine matpakker. Dette skal jeg prøve en vakker dag. Ha en finfin dag, du har kanskje høstferie denne uka..
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  2. INgen høstferie her nord. Men snart helg, jippi!
    Fin helg til deg og dine.

    SvarSlett

Fortell, har du noe på hjertet?